Vizita reprezentantului al Institutului de Standartizare din Marea Britanie (British Standards Institution, International Projects) la institutul de Energetică al AŞM.

Vizita expertului dl. BSc MSc CEng MIMarESTMIDM,
reprezentant al Institutului de Standartizare din Marea Britanie (British Standards Institution, International Projects) la institutul de Energetică al AŞM.
01 iunie 2010

Scopul a constat în efectuarea unui schimb de informaţii privind situaţia curentă din sectorul energetic al Republicii Moldova şi determinarea posibilităţilor de efectuare a unor paşi spre armonizarea bazei normative din Republica Moldova în domeniul energeticii cu standardele din uniunea Europeană.
S-a examinat varianta privind modificările parţiale prin introducerea standardelor europene pentru segmentul „Linii electrice de înaltă tensiune”- 330 kV, precum şi în segmentul reţele electrice de distribuţie care sunt în mare parte patrimoniu privat. Dup părerea Institutului de Energetică implementarea normativelor europene pentru liniile 330 kV poate fi o variantă accesibilă de realizat, deoarece aceste linii de proporţii relativ mici, şi un număr mic de staţii de transformare. Totodată ar fi rezonabil ca la modernizarea acestui segment se să tindă spre standardele de tensiune existente în Europa 400kV. O astfel de paşi pot fi o locomotivă pentru armonizarea şi modernizarea segmentului electroenergetic de tensiuni mai joase. Sporirea capacităţii de tranzitare a sistemului se încadrează în prevederile Strategiei energetice a Republicii Moldovei până în anul 2020 şi programului de guvernare 2009-2013 privind întărirea legăturilor intersistemice cu ţările vecine.

După părerea dl Charles P Barker promovarea acestei filiere se poate ciocni de dificultăţi cu caracter financiar, deoarece priorităţile statului pot fi direcţionate în alte direcţii.
O problemă actuală pentru consumator este calitatea energiei. Standardele şi metodele de monitorizare a calităţii energiei în Republica Moldova nu sunt satisfăcătoare. Din acest punct este rezonabil de introdus în locul standardului GOST 13109 standardele utilizate de Uniunea Europeană. S-a menţionat că astfel de paşi pot conduce rezultate după o perioadă de cca 10 ani de utilizare, ca rezultat al schimbării echipamentului de bază existent prin echipamente performante utilizate în Europa. Ca o condiţie obligatorie a succesului se poate considera consensul dintre toţi jucătorii din piaţa energiei din republică cu racordarea intereselor – această perioadă de formare a consensului poate avea durate de cca 3 ani cu stabilirea regulilor corecte de „joc”.

Dl Charles P Barker a expus în plan istoric tendinţele de dezvoltare ale sistemului energetic din marea Britanie. În anul 1945 sistemul electroenergetic a fost naţionalizat. Prin anii 1972 s-a privatizat cu formarea unei companii la nivel naţional de oferire a serviciilor de transport a energie până la consumator. Centralele electrice a devenit agenţi economici cu dreptul de acces la reţele , iar companiile furnizoare de energie electrică de a încheia contracte cu centralele şi de a furniza energie consumatorilor. Companiile furnizoare nu sunt proprietare de reţele electrice. Stabilirea unui astfel de structuri a avut loc cam prin anii 1985. Totodată statul acoperă o parte de cheltuieli a consumatorilor în perioada de consum maximal a energie. Tarifele sunt stabilite de către companiile furnizore de energie electrică şi achitate integral de consumatori. Agenţia naţională pentru Reglementare în Energetică supraveghează corectitudinea tarifelor. La majorarea lor nejustificată companiile sunt sancţionate.

Conceptul analogic a fost realizat pentru reţelele de gaze naturale şi de apeducte. Ca rezultat al activităţilor de cumpărare vînzare a reţelelor electrice, de gaze naturale, de apă către anul 20120 s-a format un cluster naţional şi în prezent în facturile de plată prezentate spre achitare consumatorului sunt incluse plăţile pentru electricitate , gaze naturale şi apă. De fapt s-a format un monopol natural al reţelelor la nivel naţional.
V. Berzan